Melyek a növényi alapú étrend tudományosan is alátámasztott előnyei?

Melyek a növényi alapú étrend tudományosan is alátámasztott előnyei?

Egy néhány évvel ezelőtt közzétett, az emberi étrendben bekövetkezett változásokat tárgyaló tudományos kimutatás a gének nyelvén járja körbe a sokak által ismert, már-már klisévé vált vélelmet, mely szerint: azzá lettünk/leszünk, amit ettünk/eszünk.

Az anyagcserét szabályozó gének változásait szignifikánsan befolyásoló étrend- és életmódbeli változásokat vizsgáló újszerű kutatásokból – egyebek mellett – azt is megtudhatjuk, hogy létezik egy úgynevezett „vegetáriánus/vegán gén”(tudományos becenevén: FADS2), mely azokban a közösségekben, népcsoportok körében vált jellemzővé, ahol klasszikusan és főként növényi forrásból származó étrend szerint táplálkoztak. Az indiai Pune, avagy Púna városában a kutatók beazonosítottak egy ilyen jellegű FADS2-gént, azaz vegetáriánus/vegán génváltozatot, melyet az itt élők közel 70%-ban felleltek.

A különféle korokban, korszakokban jelentős változásokon átment táplálkozási formák hatást gyakoroltak az anyagcserefunkcióinkra. Így példaképpen – néhány korábbi szociálbiológiai és antropológiai álláspont szerint – egy olyan evolúciós lépcsőfok, mint a főzés, sütés lehetőségét kínáló tűzhasználat is egyre inkább ráterelt bennünket arra az útra, hogy a megnövekedett energiabevitelnek köszönhetően, a többi emlőstől jól megkülönböztethető agyméretünk lehessen.


A növényi étrend hatással van a génállományra is?

Tovább haladva a genetika és növényi alapú étrend vonalán a Proactive Health kimutatását is igyekszünk végig-mustrálni az általunk tárgyalt téma kapcsán, melyet azért is érdemes figyelembe vennünk, mert a jelenleg is élénk mi számít egészéges táplálkozásnak? „vitára” kísérel meg válasszal szolgálni. Mivel az elmúlt évek során egyre több ember, köztük világszerte ismert nagyságok is, áttértek a növényi bázisú étrendre, nem hagyható figyelmen kívül ennek a jelenségnek a tüzetesebb megismerése. Az ismertebb okok között kiemelt helyen szerepelnek: a környezettudatosság, az állatok védelme, vagy éppenséggel az egészségmegőrző törekvések.

Továbbá a Cornell Egyetem kutatói egy rendkívüli megállapítást tettek, mely szerint: nagy a valószínűsége annak, hogy a genetika kulcsszerepet játszik abban, hogy egyes populációk körében nagyobb a hajlandóság, és szinte természetes jelenségnek bizonyul, ha valaki vegetáriánus, avagy vegán étrendet folytat (pl.: India, Afrika és Kelet-Ázsia egyes részein élő emberek csoportja).


Mit mondanak a tudósok a vegán étrend mibenlétéről?

A Nobel-díjas ausztrál-amerikai molekuláris biológus, Elizabeth H. Blackburn arra a megállapításra jutott kutatásai során, hogy a növényi alapú étrend akár már egy három hónapos időintervallum alatt is képes megváltoztatni félezer gént, aktiválni a betegségmegelőző géneket, ugyanakkor leállítani az olyan géntípusokat, amelyek mellrákot, szívbetegségeket, vagy prosztatarákot okozhatnak.

Pat Monaghan, a Glasgowi Egyetem biológusa, valamint kutatótársa, Mark Haussmann szerint ez a figyelemre méltó jelenség azzal magyarázható, hogy a csökkent stressz, a jobb étrend és életmód hatására a telomeráz aktivitása felfokozódik. A telomeráz (telomer) pedig nem más, mint a sejtosztódás folyamatában kulcsszerepet játszó enzim. A telomer hosszát a környezeti hatások, változások, valamint az étrend- és életmódbeli döntések is befolyásolhatják, így a növényi alapú táplálkozás pozitív hatással lehet a telomer hosszára. A krónikus stressz, a mozgásszegény életmód, az elhízás, a dohányzás egyaránt összefügghetnek a telomer rövidülésével, ezért érdemes minél előbb lépéseket tenni a jó irányba mozduló (egészségügyi és életmódbeli) változások érdekében.

 


A növényi alapú étrend aktiválhatja a szervezet repair/javító rendszerét is

Egy további kutatás adatai szerint több fitokémiai anyagnak is befolyása van a biológiai folyamatokra, valamint a betegségek kockázatára egyaránt. Ez utóbbi a komplementer mechanizmusok – azaz a repair, javító rendszer – segítségével válik lehetővé.


A fitokemikáliákról röviden érdemes tudni, hogy:

ezeket a bioaktív vegyületeket a növényi élelmiszerekben találhatjuk meg (melyek gyümölcsökben, zöldségekben, gabona- és diófélékben, valamint különféle magvakban egyaránt fellelhetők)

• a tudósok e vegyületek kémiai szerkezete alapján több csoportot is elkülönítenek egymástól

• például vannak polifenolok (ezen belül: flavonoidok, fenolsavak,tanninok stb.), szerves kénvegyületek, karotinoidok, alkaloidok, valamint nitrogén-tartalmú vegyületek

• több kutatási vizsgálat szerint a minőségi növényi alapú étrend erőteljes védőpajzsot képez a rákos megbetegedések, az érelmeszesedés, a szívérrendszeri megbetegedés ellen, a tudósok pedig folyamatosan dolgoznak a bizonyítékokon

• a növényekben több ezer, egymástól különböző bioaktív anyag lelhető fel

• a zöldségfélékben található kumaron-tartalom képes megakadályozni a gyulladást

e biológiailag aktív vegyületek egyes típusai gátat gördítenek a csontritkulás folyamatának útjába is.


Növényi alapú étrenddel a betegségmegelőzés, egészségmegőrzés érdekében?

Egy friss, 2021. március 13., tanulmány fény derül arra, hogy a világszerte egyre populárisabbá váló, minden állati eredetű élelmiszert kizáró, kiegyensúlyozott vegán étrend csökkentheti a krónikus betegségek kialakulásának kockázatát. Amellett, hogy a vegán táplálkozásforma betegségmegelőző hatással bír, az élelmiszer-előállításhoz szükséges természeti erőforrásokból is csak igen keveset követel magának – összevetve mindezt a hagyományos, mindenevő étrenddel.

Az, hogy a PBD (az angol Plant-Based Diet, azaz a növényi alapú étrend) amellett, hogy globális nem csak az általános lakosság, hanem a tudományos közeg érdeklődését is felkeltette, viszonylag rövid idő alatt az egyik élvonalbeli táplálkozási modellé fejlődve, konstans módon bővítve a követők/átállók táborát: már önmagában is markáns jelenségnek bizonyul. E mellé azonban felsorakoznak a gyakran bámulatosnak titulálható egészségügyi hatások és bizonyítékok is.

A növényi alapú táplálkozást követők esetében gyakran kimutatható, hogy:

minimalizálódik a kardiovaszkuláris és rákos megbetegedések kockázata

alacsony a testtömeg-indexük (BMI)

csökken a koleszterinszintjük

optimalizálódik a vércukorszintjük.


Hogyan válaszol a vegán étrend a B-12-vitamin, valamint az omega-3 zsírsav kérdésre?

Amennyiben egy ideálisan megtervezett, jól követett vegán étrendet sikerül az alanyoknak kialakítani és követni, melyben kiemelt helyhez jutnak a fehérjék, az omega-3 zsírsavak, a B12- vitamin, a cink, jód, vas, D-vitamin, valamint a kalcium: nem gabalyodhatnak a sokszor emlegetett problémákba. A vitaminban, antioxidánsokban, rosttartalomban gazdag növényi táplálkozás iránt – a wellness okok mellett – egyre többen gazdasági okokból kifolyólag is érdeklődnek.

Egyre szélesebb körben ismeretessé válik, hogy az élelmiszer-termelés egy sor tényezőt kritikusan befolyásol – a biológiai sokféleséget (más néven: a biodiverzitást), a klímát, a természeti erőforrásokat, az energiaköltségeket stb.

 

• A fentiekben említett tanulmány további részében betekintést nyerhetünk a kiegyensúlyozott vegán étrend néhány jelentősebb aspektusába:

• mortalitás-csökkentő hatása van

• egyre több tudományosan alátámasztott bizonyíték számol be arról, hogy a növényi alapú étrend segítségével nagy esély nyílik arra, hogy megvalósuljon a sokak által kívánt jó egészség

• az ezen étrendtípust követők megfelelő fehérjebevitelüket hüvelyesekből és gabonafélékből biztosíthatják, melyhez ugyanakkor az élelmiszer-technológia is nagyban hozzájárul, az állati eredetű fehérjékhez hasonlító növényi megfelelők fejlesztésével (pl.: szója és szójaszármazékok felhasználása által)

• egy másik problémát a vegán étrend esetében az omega-3 zsírsav szokta okozni, mely egyes tudósok meglátása szerint jó eséllyel pótolható a linolsavban gazdag lenmag(olaj), chia mag bevitelével

• más nézetek szerint ugyanezt a szerepet tölthetik be példaképpen a DHA-t (dokozahexaénsavat, mely egy omega-3 zsírsav) tartalmazó mikroalga-táplálékkiegészítők, valamint dúsított élelmiszerek (szójatej, gabonafélék stb.) is

• a számos biokémiai folyamathoz hozzájáruló (idegrendszeri működés, vörösvérsejt-érés, neurotranszmitterek bioszintézise) B-12-vitamin hiánya olyan tüneteket okozhat, mint az energiahiány, fejfájás, ingerlékenység, fáradtság

• noha a B12-vitaminhiány mind a vegán, mind pedig a vegetáriánus étrendek folytatók között előfordulhat, ugyanakkor a kimutatások szerint mindez nem generál azonnali hatásokat a szervezetben, ugyanis a máj akár több évig is felhasználható tartalékot biztosít

• szerencsére a tartalékokat nem kell kiürítésre ítélni, hiszen a B12-vitamin pótlására is vannak már vegán lehetőségek: dúsított táplálékok, étrendkiegészítők formájában.

Örvendetes hírként tartható számon az, hogy a növényi alapú étrend, mely bizonyítottan gazdag antioxidánsokban (C-vitamin, E-vitamin, béta-karotin, kálium, magnézium) nagy eséllyel csökkentheti a stroke kockázatát, és – egyebek mellett – kiváló gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal bír.

A felsoroltak fényében nem érhet bennünket meglepetésként, ha a temérdek pozitivumot magában hordozó vegán étrend és életmód iránti érdeklődés egyre acélozottabbá válik. Számos (dokumentum)film, könyv, blog, tudományos beszámoló, cikk és számos más médiaplatform egyaránt bővíti az eddig fényre derült tudásanyagot a növényi alapú étkezés vonatkozásában.


 

Akik életmóddá érlelik a növényi alapú étrendet:
Ebbe a körbe sorolhatjuk példa-, inspiráció- és kiragadásképpen, a sokakat motiváló wellness sztárt, nevezetesen Joe Crosst.


Joe Cross az őt követő, munkásságára és eddig elért egészségmegőrző teljesítményére figyelő népes közönséget arra ösztönzi, hogy változtasson az életén azáltal, hogy több gyümölcsöt és zöldséget helyez az étkezőasztalára. Ezáltal nagyobb igény lesz a testmozgásra, a minőségi alvás sem egy megközelíthetetlen álomképként fog szerepelni, ugyanakkor a jó közérzetet sem szükséges többé nagyítóval keresni hozzáférhetetlen sarkokban.

Hogy miért éppen ezen egészséges életmódra motiváló hírességgel folytatjuk mondandónkat a növényi étkezés kapcsán? Nos, nem egyébért, minthogy Joe Cross a növények és zöldségek erejével gyógyult fel egy test- és lélekgyötrő autoimmun-betegségből, és szabadította meg magát egy jelentősebb súlyfeleslegtől is, mely látványos és jelentékeny változás valódi fordulópontot jelentett az életében. Tapasztalatait a Fat, sick and nearly dead (Kövér, beteg és majdnem halott) című díjnyertes dokumentumfilmben is megosztotta.


 

Rákmegelőzés vegán étrenddel?

Amennyiben az előbb felsorolt, túlnyomórészt tudományos bizonyításokon alapuló áttekintés nem bizonyult volna elégségesnek, engedtessék meg, hogy egy végső – ám a legkevésbé sem utolsó(!) – publikációt hozzunk be ízelítő gyanánt. Nem mást, mint a 2015-ben alakult MD Anderson Bionutrition Research Core rákmegelőző és kockázatértékelő intézmény egyik publikációjat, melyben körvonalazódik, hogy:

a (főként) növényi alapú étrend segítségével nagy lépéseket tehetünk a rákmegelőzés terén, mely kijelentést a tudományos vizsgálatok, tanulmányok több mint két évtizede folyamatosan alátámasztják

támogathatjuk az immunrendszerünket (vitaminok, ásványi anyagok stb.), hogy az hatékonyabban működhessen

megőrizhetjük sejtjeink egészségét

megkaphatjuk a vágyott ideális testsúlyunkat

ezzel a táplálkozásmóddal nagyobb eséllyel védekezhetünk a baktériumok és mikroorganizmusok ellen

nagyobb eséllyel győzhetjük le a fertőzéseket

csökkenthetjük a sejtben keletkező mutációk okozta megbetegedéseket

könnyebben fenntarthatjuk az egészséges testsúlyt

javíthatjuk a bél egészségét

stabilizálhatjuk a koleszterin- és vércukorszintet (főként a rostok erejével)

csökkenthetjük a szívbetegségek, az agyvérzés, a cukorbetegség, és a mentális betegségek kockázatát.


Abban az esetben, ha fontos számunkra a hosszú távú egészségfenntartás, és mindezt a vegán étrend segítségével kívánjuk kivitelezni: alapvető, hogy a lehető legideálisabb, legkörültekintőbb, legegészségesebb növényi alapú étrendet biztosítsuk a magunk és szervezetünk számára. Forduljunk szakértőhöz, ha szükségünk van megerősítésre, útbaigazításra.

Ha szeretne többet megtudni a vegán étrendről és életmódról, avagy jó minőségű vegán táplálékokkal bővítené a napi menüjét, tekintse meg kínálatunkat.